Sunday, December 19, 2010

Penyeluk Saku!


Wahai para pembaca..

Pernah anda menjadi mangsa penyeluk saku?
Atau hampir2 menjadi mangsa?

Saya hampir pernah. Alhamdulillah, mujur saya tersedar dan penjenayah itu tidak sempat mengambil dompet saya. Tetapi saya tidak sempat menangkap penjenayah tersebut (agak bengang la jugak).

*gambar google

Di sini ingin saya kongsikan cerita tentang kejadian tersebut.

Beberapa minggu yg lepas, saya ke Sunway Piramid bersama rakan. Apabila masuk waktu Asar, kami menapak menuju ke surau (tingkat berapa tah). Sebelum ke surau, saya ke tandas berhampiran & rakan saya terus menuju ke surau.

Sewaktu berada dalam tandas, saya menggantung seluar di penyangkut yg terletak di pintu tandas. Sesiapa yg pernah ke Sunway Piramid pasti tahu bahawa tandasnya tidak mempunyai paip @ salur getah a.k.a 'toler'. Hanya ada paip yg menyembur dari mangkuk tandas ala2 tandas kt dalam filem Hollywood tu. Tak tahu la kalau tandas tingkat lain ada pulak. Disebabkan tiada salur getah, saya hanya fokus ke bawah dan menundukkan kepala (sebab air memancut dari bawah :-D)

Tiba2, dinding tandas sebelah kiri saya bergegar. Saya tidaklah mengesyaki apa2. Tanpa saya sedar, seorang lelaki dari tandas sebelah kiri saya itu sedang memanjat dinding & cuba mengambil dompet di dalam seluar saya.

Dengan takdir Allah, saya terdetik utk mendongak ke atas. Terkejut saya melihat seorang lelaki berbaju hitam yang sudah separuh dari badannya memasuki bahagian tandas saya. Saya terus menjerit ke arahnya.

Lelaki itu panik & cepat2 keluar dari tandas. Saya tidak sempat berbuat apa2. Saya yang masih dalam keadaan terkejut terus memeriksa kocek seluar. Alhamdulillah, mujur tiada apa2 yang hilang.

Apabila saya keluar tandas, terdapat seorang lelaki berbaju hitam menunggu di luar tandas. Dia hanya berdiri seperti menunggu giliran utk memasuki tandas. Saya tak boleh buat apa2 kerana tidak pasti adakah dia lelaki tadi. Tamat~

Nah, ni adalah pengalaman saya. Mungkin anda pun ada pengalaman berdepan penjenayah. Saya cuma berkongsi.

Sebenarnya, banyak lagi cara & kaedah yang dilakukan oleh penjenayah2 di luar sana. Sebahagiannya telah pun dicatat dalam akhbar harian. Dalam internet apatah lagi. Bermacam-macam cara. Tinggal lagi kita sebagai orang awam kena lah berwaspada agar tidak menjadi mangsa. Sekian.

"Sama2 Kita Berwaspada Ya"

1 comment:

Perindu_Ilahi said...

zaman skg ni ,mcm2 boleh jadi..kat tandas pon drg boleh nak buat keje tu..ish3..teruk betul laa...

lepas ni saudara hendaklah berhati2 ea... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...