Monday, March 2, 2009

Teladan Dari Sang Lebah

"Aduh..tak guna punya lebah, tak padan dengan kecik" Saiful
memaki dan menyumpah seranah Sang Lebah selepas terkena
beberapa das sengatan.

"Eh Pul, tak baik kau cakap macam tu..sekecil-kecil lebah tu pun,

dia tetap makhluk Allah yang berguna.."

"Berguna?? Eh, ada apa dengan lebah..?? Hanya tahu menyengat orang.."

"Sebenarnya, banyak pengajaran yang kita boleh ambil dari

kehidupan seekor lebah..Pernah tak kau dengar tentang 4 ilmu lebah?"

"Tak pernah"

"Haa, cuba baca artikel ni.."





'4 Ilmu Lebah'



(1) Ilmu lebah yang pertama..
'Makan makanan yang halal lagi baik'
Sangatlah bertepatan dengan firman Allah:

"Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang diberikan Allah kepada kamu"
(Al-Nahl :114)

Lebah makan apa?
-Pati bunga.

Halal ke pati bunga?
-Ya sudah tentu halal.

Tetapi apa kebaikan pati bunga tu?
-Bagi manusia memang tak nampak kebaikan pati bunga tapi
bagi lebah, pati bunga adalah makanan yang sangat berkhasiat.




(2) Ilmu lebah yang kedua..
'Memberi manfaat pada manusia'
Firman Allah:

"Dari perut lebah itu keluar minuman(madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang dapat menyembuhkan bagi manusia"
(An-Nahl :69)

Umum dah mengetahui bahawa dari pati bunga yang dimakan, lebah akan
hasilkan madu yang mana sungguh bermanfaat bagi manusia.

Jangan anda lupa, minum madu juga adalah salah satu dari sunnah Rasulullah S.A.W.



(3) Ilmu lebah yang ketiga..
'Tidak mengganggu orang lain'

Walaupun lebah mempunyai sengat yang berbisa, namun lebah
tidak sekali-kali akan menyengat ataupun mengganggu manusia
tanpa sebab (melainkan manusia sendiri yg terpijak^_^).


Lebah sibuk membuat kerja seharian iaitu makan pati bunga dan
mengumpul madu di sarangnya. Tidak ganggu manusia.

Lebah bukan sombong..!! Tetapi sibuk...



(4) Ilmu lebah yang keempat..
'Musuh tak dicari,bila ada musuh,tak akan lari'

Ya, pernah tak anda cuba mengganggu lebah? Adakah lebah
akan lari? Pasti tidak.


Bahkan lebah akan menyerang anda kembali dalam usaha
mempertahankan diri.

Hmm, kita pun janganlah mencari musuh, asyik nak gaduh je.
Tapi, jangan pula lari bila musuh datang kacau kita, kacau agama kita.

Jadilah macam lebah, nampak je kecik, tapi ada kekuatan yang
tersembunyi iaitu bisa.

Kita pun ada kekuatan tersembunyi. Apa? Sama-sama kita fikirkan....

1 comment:

Fakhrurazi said...

Macam Ku pernah dengar saja la.. Rasanya time kat masjid DQ kot.. Penyampainye pun Hadi Syafiq namanya.. Heehee... Anyways, Salam Ziarah Hadi! Nice Work, Keep It Up=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...